::Selamat Datang Ke MySelamba::
Sila Daftar/Log in Untuk Akses Ke Section Download & Lain²
Log in

I forgot my password

P’daftaran Staff MySelamba
Nama:
Email Address:
Memohon Jawatan:
Masa Online Dlm Sehari (Dalam Jam):
No HP:
Sebab Memohon:


Penting Tidur Yang Mencukupi

View previous topic View next topic Go down

Penting Tidur Yang Mencukupi

Post by Apai on Fri 15 Jul 2011, 3:58 pm

Tidur adalah suatu nikmat yang diberikan oleh Allah kepada manusia. Tidur adalah suatu nikmat yang akan dirasai oleh seluruh umat manusia. Tidak ada manusia yang tidak pernah tidur. Nikmat tidur yang diberikan oleh Allah kepada manusia adalah sebagai tanda kekuasaanNya, kerana hanya Allah yang tidak mengantuk dan tidak tidur. Kita hendaklah berusaha agar amalan tidur yang kita lakukan setiap hari akan mendapat pahala dari Allah.

Firman Allah S.W.T yang bermaksud:
“Dan Kami jadikan tidurmu untuk rehat.” (An-Naba’, ayat 9)

Waktu tidur yang baik adalah sudah tentunya pada waktu malam hari. Ini kerana waktu malam adalah waktu yang sesuai untuk manusia berehat setelah banyak melakukan aktiviti pada siang harinya. Kita hendaklah menggunakan waktu tidur malam ini dengan sebaiknya bagi mengelak rasa mengantuk di siang hari. Jika tidak sudah tentu anda akan mengantuk semasa dalam kelas bagi yang masih belajar, atau anda akan mengantuk semasa berada ditempat kerja. Sudah tentu anda akan dimarahi oleh bos anda kerana tidur di tempat kerja.

Mendapat tidur yang baik dan mencukupi adalah sangat penting kepada sesiapa sahaja. Banyak manfaat yang akan diperolehi dengan jika anda mendapat tidur yang baik dan mencukupi.

1) Menenangkan Fikiran Yang Banyak Masalah

Setiap hari anda pasti akan dibebani dengan pelbagai masalah dalam hidup ini. Ada masalah yang kecil, dan ada juga masalah yang besar. Itu sememangnya menjadi lumrah kehidupan seorang manusia yang tidak dapat lari dari sebarang masalah. Ianya bergantung kepada seseorang itu bagaimana mereka akan menangani masalah yang dihadapi itu.

Dengan pelbagai masalah yang dihadapi sudah tentu ia akan membebankan fikiran anda. Ada banyak perkara yang anda perlu fikiran dan mahu diselesaikan. Jadi anda perlu merehatkan fikiran anda dengan mendapat tidur yang secukupnya. Jika mendapat tidur yang cukup fikiran anda akan merasa lebih tenang. Dan anda sudah tentu akan mempunyai keyakinan dalam diri untuk menyelesaikan sebarang masalah yang dihadapi apabila dapat berfikir dalam keadaan yang tenang.

2) Merehatkan Tubuh Badan Yang Keletihan

Badan kita akan merasa penat apabila banyak melakukan kerja. Waktu siang hari adalah waktu untuk anda keluar mencari rezeki bagi menampung kehidupan anda. Sudah tentu anda kadang-kadang tidak sempat untuk berehat kerana bekerja kuat untuk mencari rezeki. Apa sahaja kerja yang anda lakukan sudah tentu akan membuatkan tubuh badan anda merasa penat.

Ambillah waktu untuk merehatkan tubuh badan anda yang keletihan dengan mendapatkan tidur yang secukupnya pada waktu malam. Jangan sia-siakan waktu rehat anda di malam hari ini dengan melakukan aktiviti yang menyebabkan anda berjaga sehingga larut malam. Elakkan dari menonton televisyen sehingga larut malam. Akibatnya, tubuh badan anda akan bertambah penat jika tidak mendapat tidur yang mencukupi.

3) Mengembalikan Semula Tenaga

Tenaga yang ada dalam diri kita pasti akan berkurang apabila kita banyak melakukan kerja. Biasalah semakin banyak anda melakukan kerja mesti tenaga banyak digunakan. Sudah tentu tenaga anda akan semakin berkurang. Takkan la tenaga akan semakin bertambah kan?

Tidur adalah masa terbaik untuk berehat dan mengembalikan tenaga dalam diri kita. Satu amalan tidur yang baik adalah tidur sekejap pada waktu tengahari akan dapat mengembalikan tenaga anda untuk terus bekerja dalam keadaan yang baik sehingga ke petang. Pada waktu malam pula adalah waktu yang paling baik untuk memulihkan tenaga dalam diri anda supaya dapat memulakan hari baru pada keesokannya berada dalam keadaan yang kembali bertenaga.

4) Mengembalikan Semangat Baru

Apabila berlalunya masa seharian banyak perkara yang anda lakukan untuk menghabiskan aktiviti harian anda. Setiap perkara yang anda lakukan pasti akan meninggalkan kesan kepada diri anda. Ada yang meninggalkan kesan baik dan ada juga yang meninggalkan kesan negatif.

Biasanya semangat seseorang akan mulai pudar jika mereka berada dalam keadaan yang letih dan penat. Ini kerana apabila tubuh badan berada dalam keadaan yang penat, ia akan mempengaruhi fikiran anda. Fikiran anda yang lemah akan menyebabkan semangat anda juga semakin berkurangan. Jadi, untuk mengembalikan semangat dalam diri anda maka anda perlulah mendapatkan rehat yang secukupnya. Ambillah masa rehat pada waktu malam untuk dapatkan tidur yang cukup supaya apabila anda bangun pada keesokannya anda akan mendapat semangat yang baru.

5) Mengatasi Stress Dalam Diri

Stress ataupun tekanan yang muncul dalam diri seseorang adalah disebabkan oleh masalah yang dihadapi dalam kehidupan seharian mereka. Contoh masalah yang biasa dihadapi adalah masalah kewangan, masalah perkerjaan, masalah pelajaran, hubungan dengan pasangan masing-masing dan banyak lagi.

Ada banyak cara untuk anda menangani stress yang berlaku dalam diri anda. Salah satu cara untuk mengurangkan stress adalah dengan mendapatkan tidur yang cukup. Tidur adalah penting bagi merehatkan badan dan fikiran anda. Apabila mendapat tidur yang mencukupi, badan dan otak anda akan dapat berfungsi dengan baik. Jika kedua-dua ini dapat berfungsi dengan baik, ia akan mampu memberikan satu kekuatan yang hebat dalam diri anda yang akan dapat membantu anda menangani masalah stress yang anda hadapi.

6) Mengelakkan Masalah Sakit Kepala

Apabila tidak mendapat tidur yang cukup, masalah utama yang boleh berlaku adalah masalah sakit kepala. Namun awas, jangan terlebih tidur dalam tempoh masa yang agak lama. Tidur yang terlalu lama juga tidak baik untuk kesihatan anda. Terlebih tidur menyebabkan anda akan bangun dalam keadaan yang tidak bermaya, letih dan kurang semangat seterusnya menyebabkan anda sakit kepala.

Waktu tidur yang ideal bagi seseorang adalah diantara 6-7 jam pada malam harinya. Ianya bergantung kepada keperluan seseorang individu itu juga. Apabila mendapat tidur yang cukup anda akan bangun dalam keadaan yang segar dan dapat mengelakkan dari mendapat sakit kepala. Disamping itu mendapat tidur yang cukup adalah penting untuk mengelakkan diri anda dari sebarang masalah penyakit lain yang boleh berlaku berpunca dari masalah tidur anda.

Sebagai kesimpulan, kita hendaklah menjaga kesihatan diri kita dengan mendapat tidur yang secukupnya supaya dapat memberikan kebahagiaan dalam hidup kita. Manfaatkan waktu tidur yang kita ada dengan sebaik-baiknya supaya ia tidak akan membawa sebarang masalah kepada diri kita di kemudian hari.

Cara tidur yang paling baik adalah mengikut sunnah Rasulullah S.A.W. Baginda tidur dengan berbaring ke kanan menghadap kiblat dan baginda meletakkan tangannya yang kanan di bawah pipinya yang kanan.


Rasulullah S.A.W bersabda:
“Apabila kamu hendak mendatangi tempat tidur, maka berwudhuklah seperti wudhuk kamu untuk solat kemudian berbaringlah ke sisi sebelah kanan.”


Tidur juga boleh menjadi suatu ibadah jika kita meniatkannya dengan betul. Baca doa sebelum tidur. Niatkan tidur kita adalah untuk merehatkan badan dan fikiran kita serta memulihkan kekuatan agar dapat bangun kembali untuk beribadah kepada Allah. InsyaAllah tidur kita akan diberkati dan mendapat pahala dari Allah.

Apai
Admin
Admin

Posts : 116
Points : 292
Reputation : 0
Join date : 10/07/2011
Age : 25
Location : Kedah Alor Star

View user profile

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum